Collectie in de schijnwerpers
De OKS geeft de stukken in bruikleen en verwerft ook nieuwe objecten. Dat doet zij in samenspraak met partijen die het object in de vaste opstelling willen exposeren.
Een belangrijk onderdeel van de verzameling bestaat uit de collectie van Koninklijke Tichelaar in Makkum die in de eerste jaren van de 21ste eeuw aan de OKS is overgedragen. Die collectie, van tegels tot sieraardewerk, is in bruikleen bij het Nationaal Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden.
Op deze pagina lichten wij met trots enkele stukken uit, van bruiklenen uit de beginjaren tot nieuwe aanwinsten. Het zijn allemaal bijzondere stukken waaruit de veelzijdigheid van de collectie spreekt.
Zilveren dobbelbeker: een speels huwelijkscadeau
De Sneker zilversmid Jan Jansz. Uyl maakte het 10 centimeter hoge bekertje in 1649. Hij graveerde een inscriptie aan de onderkant. ‘OENNE YOANNES BACKER ENDE GRIETTIE SERPS ANO 1649’. Het stuk, weten we dus, was bestemd voor het echtpaar Oene Johannes en Grietje Seerps uit Sneek.
Dobbelbekers komen vanaf eind zestiende eeuw vaker voor, in de zuidelijke en de noordelijke Nederlanden, maar ook in Duitsland en Engeland. Dit exemplaar is bijzonder omdat het de enige bekende dobbelbeker is die in Friesland werd gemaakt.
De Ottema-Kingma Stichting voegde het bijzondere object in maart 2022 aan haar collectie toe. Het is in bruikleen gegeven aan het Fries Scheepvaart Museum in Sneek.
De dubbele vaasvorm van Betty Woodman
Woodman zijn in ieder geval extravagant van vorm en wild beschilderd
met grove glazuurtoetsen. Er zijn plantmotieven (lelies) op te zien,
geïnspireerd op decoratieve motieven van de Etrusken.
Het kleurrijke paar Kimono Vase, verworven door de Ottema-Kingma Stichting, is in bruikleen bij het Nationaal Keramiekmuseum Princessehof.
De Amerikaanse kunstenares Betty Woodman (1930-2018) maakte bijzonder keramisch werk, een symbiose van schilderen en beeldhouwen. Deze vazen, die naast elkaar opgesteld moeten worden, vullen elkaar aan in hun contouren. Aan de vaasvormen zijn allerlei platte flappen geboetseerd. Net als bij een sculptuur zijn ze van verschillende kanten te bekijken en bieden steeds een andere aanblik.
Woodman wist alledaags aardewerk te verheffen tot beeldende kunst. Ze was een gevierd kunstenaar en exposeerde in 2006 in het Metropolitan Museum of Art in New York – een solotentoonstelling. Ze was ervan overtuigd dat mooie gebruiksvoorwerpen de kwaliteit van leven van mensen konden verbeteren.
Ze maakte inventief gebruik van kleur en combineerde dat met grillige assemblage-technieken van keramische vormen. Woodman liet zich inspireren door niet-westerse patronen uit onder meer Chinese en islamitische keramiek en uit aardewerk uit de Griekse Oudheid.
In zekere zin kan Woodman als een feministisch kunstenaar worden beschouwd. Ze kwam in verzet tegen de door mannen gedomineerde Amerikaanse kunstwereld in de jaren zestig en zeventig. Woodman wist met haar werk het licht te werpen op ambachten die van oudsher waren verbonden met het huiselijk leven. Daar maakte ze ‘hoge kunst’ van.
De eilander schilderijen van Tames Oud
Daarop waren vier schilderijen te zien die de Ottema-Kingma Stichting een jaar later kocht van de erven-Oud. Dat kon door bemiddeling van het museum. De werken zijn nu in bruikleen bij Belvédère.
Tames Oud (1895-1953) werd op Ameland geboren. Hij trok op jonge leeftijd naar Brussel om aan de Koninklijke Academie te studeren. Na zijn opleiding bleef hij tot aan 1938 in België wonen en werken. Daarna vestigde hij zich in Den Haag.
In zijn werk zocht hij aansluiting bij het eigentijds modernisme van Vlaamse expressionisten als Constant Permeke en Frits van den Berghe. Het eenvoudige landleven en boerentypes behoren tot zijn belangrijkste thema’s.
Herinneringen aan zijn eiland van herkomst klinken in veel van zijn schilderijen door. Ook in de vier werken die de OKS aankocht.
Twee ervan zijn geschilderd in donkere tinten, verwant aan het Vlaams expressionisme. De andere zijn twee zijn met een lichter palet gemaakt.
Samen geven ze een goed beeld van de artistieke ontwikkeling van een van Frieslands meest eigenzinnige kunstenaars.